بروزرسانی: 16 آذر 1404
آرشیو دسته صنعت خودرو روزنامه جهان اقتصاد
آرشیو دسته صنعت خودرو روزنامه جهان اقتصاد
این شرکت ها طی قراردهای متعددی که با خودروسازان خارجی عقد کردند، توانستند خودروهایی مانند پیکان، ژیان، شورولت، فورد ، رنو و… را در خیابان های ایران جای دهند. دهه ۵۰ شمسی را می توان اوج تولید و واردات خودرو تا قبل از رخ دادن انقلاب اسلامی دانست. در دهه ۶۰ به دلیل وقایع مربوط به جنگ تحمیلی، صنعت خودرو در ایران دچار رکود شد و دهه ۷۰ را می توان آغاز دوباره ای برای صنعت خودرو کشور به حساب آورد.
- توان کم شرکت های خودروسازی در تولید متنوع و عرضه محصولات جدید در بازه های زمانی کوتاه مدت، استفاده از تجهیزات و ماشین آلات فرسوده و تکنولوژی های قدیمی در خط تولید، از مواردی است که باید اصلاح شود.
- انتظار می رود با ورود به سال ۲۰۲۳ صنعت خودرو با تحولات عظیمی رو به رو شود که بی تردید این تغییرات مختص کشورهای پیشرفته نخواهد بود، حتی صنعت خودروسازی ایران نیز به میزان گنجایش کشور شاهد دگرگونی بسیاری خواهد بود.
- همچنین عموم قرارداد های همکاری با طرف خارجی مربوط به خودرو هایی است که فرایند تکوین تا تولید و عرضه انبوه محصول را طی نموده و بنابراین خودروساز ایرانی هیچگاه در فرایند شکل گیری ایده، طراحی، تکوین تا تولید انبوه محصول مشارکت نداشته است.
- سایت خودرو با بیش از 10 سال فعالیت در حوزه اتومبیل اکنون به یکی از کارشناسان و تاثیرگذاران این حوزه تبدیل شده است.
- صنعت خودروسازی به دلیل مشخص نبودن راهبرد و برنامه جامع بلندمدت در این سال ها با فراز و فرودهای فراوانی روبه رو شده است که نیازمند بازنگری اساسی و تدوین سیاست های کلان در راستای دریافت حمایت هایی از سوی دولت است تا این صنعت احیا شود.
اما با خروج آمریکا از برجام، پژو، سیتروئن، رنو، اسکانیا، ولوو، هیوندایی و کیا، همکاری با ایران را کاملا قطع کردند و چین نیز همکاری خود را به حداقل رسانید. به دلیل محدودیت های تولید داخلی، بخشی از نیازهای بازار از طریق واردات تامین می شود. در این زمان صنعت خودرو در حال عبور از اولین رکود خود بود و این موضوع با ورود پراید به کشور میسر شد و اولین واردات خودرو پس از انقلاب از طریق شرکت سایپا انجام شد. در پایان می توان گفت خودروسازی به عنوان یکی از مهم ترین صنایع در کشور های متفاوت، مورد حمایت اغلب دولت های آن کشورها می باشد. به طور مثال ایران خودرو و سایپا در کشور خودمان مورد حمایت دولت بوده و با توجه به خصوصی بودن آن، دولت از آنها حمایت های بی نظیری را انجام داده است. برای همگام شدن با نیازهای فردای این صنعت و برآوردن تقاضا، باید به روزرسانی هایی در سراسر صنعت پیاده کرد و زیرساخت های سیستم لجستیکی را ارتقا داد.
رانتی برای خودروسازان در کار نیست
به خصوص آنکه براساس آمارهای موجود، میزان مصرف سوخت بالا، ایمنی اندکی و آلایندگی های زیست محیطی خودروهای تولید کشور تا حد زیادی با خودروهای روز جهان فاصله دارد و هزینه ناشی از تصادفات رانندگی در کشورمان این روزها معادل سقوط یک هواپیمای مسافربری در هر هفته است. این رابطه در صنعت قطعه و برخی از قطعات حساس معنایی ندارد در قطعه ای همانند لنت که قطعه ای فوق ایمنی به شمار می رود، نمی توان به دلیل کمبود نقدینگی، قطعه بی کیفیت تولید کرد شاید تولید در برهه ای از زمان به دلیل نبود نقدینگی متوقف و یا کاهش یابد اما نمی توان تولید غیراستاندارد انجام داد. استفاده از آلیاژ های فولادی سبک وزن باعث صرفه جویی بهتر سوخت، ارتقای پایداری و کاهش ردپای کربن در بخش خودرو در ایران می شود. این تحولات با روند های جهانی با هدف کاهش انتشار گاز های گلخانه ای و پیروی از مقررات زیست محیطی سختگیرانه تر همخوانی دارد. علاوه بر این، دوام فولاد، وسایل نقلیه را قادر می سازد تا در برابر چالش های استفاده روزمره، از جمله قرار گرفتن در معرض شرایط محیطی سخت و ارتعاشات جاده مقاومت کنند. این دوام به طول عمر بیشتر خودرو، کاهش نیاز به تعویض مکرر و به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی منجر می شود.
آخرین قیمت خودروی محبوب جوانان در بازار
به همین منظور در نمودار ۱ تغییرات قیمت مهم ترین مواد اولیه عرضه شده در بورس کالا برای تولید خودرو از فروردین ماه ۱۳۹۰ تا تیرماه ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفته است. خودرو های تولیدی دو خودروساز بزرگ نیمه دولتی بر روی چندین پلتفرم مختلف، توسعه یافته است. درنتیجه در شرایط کنونی یکی ازچالش های جدی صنعت خودرو در خودکفایی قطعات، صرفه اقتصادی آن ها است. هراس خودروساز ازانحصاری شدن تولید قطعات نیز با توجه به کاهش تیراژ، چالش مذکور را جدی تر می کند دلیل وجود گردش های مالی بزرگ برای تامین کنندگان انحصاری پرقدرت، ورود تامین کننده جدید همواره با چالش های جدی همراه بوده است. این صنعت برای حرکت و چرخه تولید نیازمند یک صنعت تولید قطعات خودرو به عنوان پشتیبان می باشد.
یادگیری ماشین چیست و چه کاربردی در مدیریت ناوگان دارد؟
هرگاه دولت به دلیل کمبودهای مقطعی به شرکت های عرضه کننده برق یا گاز یا مخابرات دستور دهد موقتا جریان برق یا گاز یا خدمات مخابراتی واحدهای تولیدی متعلق به شرکت های خصوصی و تعاونی را قطع کنند، موظف است نحوه جبران خسارت های وارده به این شرکت ها ناشی از تصمیم فوق را نیز تعیین و اعلام کند. طی روزهای پایانی سال گذشته وزیر صنعت در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور تغییر زمان الزام خودروسازان به تولید خودرو با استاندارد یورو 5 و اجرای استاندارد را برای 6 ماه پس از لغو تحریم صنعت خودرو خواستار شد. به گفته وی، داخلی سازی قطعات خودرو پس از برگزاری نخستین میز تعمیق ساخت داخل، باعث کاهش 131 یورویی ارزبری قطعات خودروهای سایپا شد و میز دوم نیز کاهش 260 یورویی ارزبری خودروها را به همراه دارد. با توجه به حساسیت امر و لزوم شکل گیری نهادی که با هویت حقوقی عهده د ار نهادینه سازی موضوع کیفیت باشد، انجمن مدیریت کیفیت ایران در سال ۱۳۷۶ بعنوان یک تشکل حرفه ای غیرانتفاعی بصورت کاملا مستقل در اتاق بازرگانی ،صنایع و معادن ایران به ثبت قانونی رسید. یکی از دلایل اصلی محبوبیت فولاد در صنعت خودرو، ویژگی های ایمنی استثنایی آن است. استحکام کششی و استحکام بالای فولاد آن را به ماده ای ایده آل برای ساخت قاب خودرو و تقویت اجزای ساختاری حیاتی تبدیل می کند.