آشنایی با صنعت قطعه سازی خودرو؛ فرصت ها، تهدیدها و پیشنهاد های نحوه ورود جامعه اندیشکده ها
انتشار: خرداد 21، 1401
بروزرسانی: 16 آذر 1404

آشنایی با صنعت قطعه سازی خودرو؛ فرصت ها، تهدیدها و پیشنهاد های نحوه ورود جامعه اندیشکده ها

آشنایی با صنعت قطعه سازی خودرو؛ فرصت ها، تهدیدها و پیشنهاد های نحوه ورود جامعه اندیشکده ها

دولت پوتین مجبور شده است برای کمک به احیای اقتصاد متزلزل خود سریع تصمیم بگیرد و جاهای خالی را پر کند. ایران، چین و تعداد دیگری از کشورها گفته اند که خروج شرکت های غربی را برای روسیه جبران می کنند. برندهای ایرانی تا حد زیادی در روسیه ناشناخته هستند، اما تخصص ایران در فعالیت تحت تحریم ها توجه روسیه را به خود جلب کرده است. به ویژه، روس ها از دیدن اینکه خودروسازان ایرانی با چه سرعتی توانستند قطعات پژو، سیتروئن و رنو را برای بازارهای قطعات خودرو خودشان مهندسی معکوس کنند، شگفت زده شدند. همچنین به موجب اصلاح مصوبه دولت درخصوص شماره گذاری موتورسیکلت و خودروهای دیزلی، کلیه تولیدکنندگان موتورسیکلت و خودروهای دیزلی مکلف به دریافت گواهی اسقاط نسبت به یک چهارم تولید ماهانه از مراکز اسقاط هستند. در صورت فقدان گواهی اسقاط، تولیدکنندگان یادشده مکلف اند نسبت به ارائه تعهد 6 ماهه جهت ایفای تعهدات قانونی درخصوص اسقاط اقدام نمایند؛ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز مکلف است پس از ارائه تعهد یادشده از سوی تولیدکنندگان مذکور، نسبت به شماره گذاری اقدام نماید.

  • این فرصت ها اقتضای توجه و بهره برداری را در مقابل سیاست گذار سطح صنعتی و سطح بنگاه ارایه می دهد.
  • نگاهی به وضعیت صنعت خودروسازی نشان می دهد، با وجود رشد درآمد این صنعت در سال 1401 این صنعت نتوانسته است به سود ناخالص برسد و زیان ناخالصی معادل 9 هزار و 364 میلیارد تومان شناسایی کرده است.
  • در همین حال نگاهی به وضعیت قطعات و شکایات از میزان کیفیت آن ها نشان می دهد که موضوع بی کیفیتی قطعات بیشتر شامل خودروهای قدیمی است که دیگر عمری از آن ها گذشته است.

پیش از تحریم ها، روسیه یک پنجم (18 درصد) از کل فروش جهانی رنو را به خود اختصاص داده بود. حالا یک شبه تقریبا همه آن شرکت های خارجی چمدان های خود را بسته اند و رفته اند. بر اساس گزارش ها، فروش خودرو در ماه مه در روسیه 84 درصد کاهش یافت و تولید خودرو در داخل کشور هم تقریبا متوقف شده و بر اساس گزارش ها در ماه ژوئن گذشته تنها 3 هزار دستگاه خودرو در روسیه تولید شده است. در اثر جنگ اوکراین، صدها شرکت خارجی روسیه را ترک کرده است، اما هیچ بخشی به اندازه خودرو آسیب ندیده است. از زمان خروج شرکت های خودروسازی غربی از روسیه، تولید خودرو شرکت "اوتو واز" سازنده خودرو لادا، تقریبا متوقف شده زیرا قطعات مورد نیاز این شرکت پیشتر از سوی شرکت رنو فرانسه تامین می شد. از ماه گذشته و پس از خروج رنو فرانسه از روسیه، این شرکت روسی تولید را متوقف کرده و فقط یک خط تولید "پره و چرخ" را نگه داشته که به این معنی است که بیشتر قطعات پیچیده تر این خودرو پیشتر از اروپای غربی وارد می شد.

تاریخچه صنعت خودروسازی در جهان

بررسی های آماری وزارت صمت طی چهارماهه ابتدایی امسال نشان می دهد که ۴۴۲ هزار و ۶۸۶ دستگاه خودرو تولید شد که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۳۰ درصدی داشته است. ایران در سال 1341 وارد صنعت خودرو سازی شد، اما پس از گذشت بیش از نیم قرن ، هنوز جایگاه تثبیت شده ای در ایـن صنعت ندارد و دارای راهبُرد مشخصی نیست. خودروسازان در طول عمرشان هـمواره از حمایت های بسیار بهره برده اند و کماکان به حمایت های دولت ابراز نیاز می کنند . با توجه به تحولات اخیر جـهانی، بدون تردید می توان گفت که صنعت خودرو، دیگر بومی نیست و حتی تبلور و نماد جهانی شدن قلمداد می شود. ادغام های سریع جهانی و سرمایه گذاری های خودروسازان که بدون در نظر گرفتن مرزهای سیاسی، اقـتصادی، فرهنگی و... به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، صنعت خودرو یکی از مهم ترین عوامل محرکه توسعه اقـتصادی پس از صنعت ساختمان سازی در قرن اخیر است، بلکه به عنوان عظیم ترین زنجیره اشتغال زایی در بین سایر صنایع مطرح بوده است.

۴-مشکلات تحریم و شرایط سیاسی

آمازون دو سال پیش اعلام کرد که سفارش ۱۰۰ هزار ون برقی بدون راننده را به این شرکت داده است. پایان تولید خودرو توسط هولدن یک روز بسیار غم انگیز برای کارگران و هر فرد استرالیایی است. این اتفاق در حالی رخ می دهد که سال پیش تویوتا و فورد نیز خطوط تولید خود را در استرالیا تعطیل نموده و باعث بیکاری هزاران نفر در این کشور شدند. ضعف در تبادل سریع بین دو نقطه، فایده مورد نظر برای موقعیت های واقعی را کاهش میده.

حضور ایساکو در هجدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو

با توجه به نکات عنوان شده ارتقاکیفیت خودرو نیازمند یک برنامه منسجم دارد که در همین زمینه مقام معظم رهبری در دیدار خود با کارگران در بهمن ماه سال گذشته اعلام کردند وضع خودروسازها تعریفی ندارد. بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش های مجلس در پایان این جلسه عنوان کرد که بسته پیشنهادی این مرکز د خصوص صنعت خودرو تهیه و در اختیار نمایندگان محترم مجلس و مسئولان کشور، قرار گیرد تا در رفع مسائل این صنعت و تصمیم سازی ها در این زمینه موثر واقع شود. یکی از اثرگذارترین متغیرهای اقتصادی نرخ ارز است که بسیاری آن را مهم ترین عامل در تعیین وضعیت تجاری کشور دانسته اند.