بروزرسانی: 16 آذر 1404
صنعت خودرو سازی نقش فولاد در خودرو سازی فولاد حامیران
صنعت خودرو سازی نقش فولاد در خودرو سازی فولاد حامیران
اگر قیمت خودرو در سال های پیشین با سیاست عرضه و تقاضا تعیین می شد، وضعیت صنعت خودروسازی در حال حاضر اینچنین نبود. مساله تولید خودرو، یک موضوع بوده و مساله سیاستگذاری برای حوزه خودرو، یک موضوع دیگر است. در سال 1401، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو توسط وزارت صنعت و معدن راه اندازی شد و خودروهای تولیدی در این سامانه عرضه شدند.
- در حال حاضر توسعه مفاهیمی مانند شهرهای هوشمند و سیستم های حمل و نقل هوشمند در دنیای دیجیتال شتاب بیشتری گرفته است.
- ما با تصویب این لایحه مجوز واردات خودروهای مستعمل اعم از اتوبوس، مینی بوس، کشنده و سواری را می دهیم تا از این طریق بازار خودرو را به تعادل برسانیم و مانع از افزایش روزافزون قیمت خودروها می شویم.
- از طرف دیگر برخی سهامداران منتظر انتخابات ایران در خرداد ۱۴۰۰ و تصمیمات دولت جدید بودند.
- هنگام شیوع ویروس کرونا، با وجود کاهش تولید و تعطیلی برخی صنایع وابسته به خودروسازی در آسیا، ۱۷ میلیون و ۷۶۲ هزار خودرو تولید شد.
- این شرکت که مجذوب جذابیت بازار تلفن های هوشمند بود، در سال ۲۰۱۴ با محصولی به نام «فایر فون» (Fire Phone) وارد این بازار شد.
- بدین ترتیب، عرضه خودرو در ایران به شدت کاهش یافت و سیاست گذاران تلاش کردند تا با افزایش تیراژ خودروسازان داخلی و همچنین همکاری شرکت های چینی، این کمبود را جبران کنند.
در این روش عوامل شبکه فروش به واسطه دریافت مشوق های تعیین شده (از جمله سهم بیشتر در واردات خودروهای کارکرده به تناسب کنشگری تعادل بخش آنها در بازار خودروهای داخلی) انگیزه لازم برای عرضه یک مدل مشخص در بازار و کاهش قیمت آن تا رسیدن به نقطه بهینه دارد. این روش در صورتی که بتواند تعادل نسبی در بازار خودروی وارداتی ایجاد نماید قابل تسری به کل بازار خودرو خواهد بود. بسیاری بر این باورند که آغاز روند نزولی کیفی خودرو در ایران، حضور برندهای چینی است. خودروهایی که بی اغراق در اولین حضورشان، با موجی از مشکلات فنی و ایمنی روبه رو می شدند. البته اقتصاددانان می گویند وابستگی شدید خودروسازان به چتر حمایتی دولت، آن ها را از تلاش برای تولید محصولات به روز بازداشته است.
حوزه پولی و مالی
در حال حاضر شرکت های خودروساز مدت هاست که از فناوری اطلاعات برای افزایش بهره وری، دستیابی به بازارهای جدید و همچنین بهینه کردن زنجیره تامین خود استفاده می کنند. اما افزایش روزافزون انتظارات مشتریان نیاز به جهت گیری های جدید و تغییر واکنش خودروسازان را بیشتر کرده است. مساله این است که قیمت خودرو، به شدت بالا رفت و نیاز بود که در ادامه، یک مقدار کاهش قیمت اتفاق بیفتد، تا بعداً افزایش پیدا کند. بعد از محقق نشدن کامل واردات خودرو، دولت وعده واردات خودروی کارکرده را داد، تا حباب قیمت را بیش تر بشکند. به هر حال، دولت یک حالت انتظاری ایجاد کرد و هر چقدر این انتظار، به تاخیر بیفتد دو مرتبه یک مقدار ممکن است قیمت خودرو به سمت بالا حرکت کند و هر چقدر دولت، این انتظار را به واقعیت، نزدیک کند امکان کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد وجود خواهد داشت. در صورت ادامه این شرایط و سیاستگذاری ها، این موضوع باعث ورشکستگی و به تعطیلی کشیدن شرکت های زیان ده مخصوصا شرکت های کوچک و متوسط می شود و نتیجه ای جز بیکاری پرسنل، کاهش تولید و افزایش قیمت ها ندارد.
مهم ترین اخبار اقتصادی
در این میان و در سال 1401، صرفاً افزایش تولید 29 درصدی خودروهای تولید داخلی، پس از کاهش تولید سال های قبل محقق شده که با رکودهای قبلی تولید خودرو در ایران فاصله دارد. تصمیمات اتخاذشده توسط این وزارتخانه طی چند ماه گذشته صنعت خودرو را به مردم بدهکار و همزمان بازار خودرو را نابسامان کرد. چالش های غیر قابل انکاری را برای آینده صنعت ایجاد کرده که باید هر چه زودتر در مورد آن چاره ای اندیشید و جلوی بحران آتی را گرفت.
اسلامی: موارد پادمانی به ۲ مورد کاهش پیدا کرده است
سعی ما در بخش خبر خودرو سایت car.ir همواره بر این بوده که اخبار جدید خودرو و اطلاعات درست و دقیق را بی طرفانه برای بالابردن سطح آگاهی افراد علاقمند به اطلاعات و اخبار خودرویی منتشر کنیم. همچنین در قسمت مقالات سایت خودرو اطلاعات جذاب و جالبی در خصوص خودروهای داخلی و خارجی و قسمت های مختلف آنها میتوانید بخوانید. هم اکنون شرکت کروز با داشتن ۲۶.۹۲ درصد از سهام ایران خودرو و تملک چند درصد از سهام سایپا و تملک ۶۲.۹۹ درصد گروه خودروسازی بهمن برای خرید این شرکت ها حق تقدم دارد. شرکت فرانسوی رنو پس از اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران توسط دولت ترامپ در سال 2018، رسما ایران را ترک کرد. به گفته فرنودی، شرکت ایران خودرو همچنین یکی از جدیدترین خودروهای تولیدی این شرکت به نام "تارا" را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته تا ذائقه مصرف کنندگان روسی را محک بزند. ایران خودرو و سایپا پیشتر نیز تعدادی از محصولات تولیدی خود را به بازار روسیه صادر کرده اند.