تحلیل صنعت خودرو باشگاه مشتریان آگاه
انتشار: تیر 23، 1401
بروزرسانی: 16 آذر 1404

تحلیل صنعت خودرو باشگاه مشتریان آگاه

تحلیل صنعت خودرو باشگاه مشتریان آگاه

در این مدل "دستیابی به چارچوب بنیادین طرح ملی تحول صنعت خودرو" به عنوان ماموریت تحقیق و تفحص تعیین شد. سامانه یکپارچه راه اندازی شده ولی فروش خودرو بر اساس قیمت دستوری انجام می شود. شورای رقابت با این طرح های پیش فروش، کاری کرد که یک تعداد از متقاضیان، خودرو بخرند و در بازار سرگردان نباشند. یک مولفه کلی، مربوط به شرایط کلان کشور بوده و در این حوزه، بحث اصلی این است که آیا شرایط کلان اقتصادی و سیاسی کشور، ملتهب است یا ملتهب نیست.

  • روس ها تمایل دارند خودروهای خود را برای مدت طولانی تری نسبت به اروپای غربی نگه دارند، اما بازار خودرو یکی از پر جنب و جوش ترین بازارهای شوروی سابق (FSU) است که توسط یک صنعت بزرگ داخلی، البته تا همین اواخر تقریبا به طور انحصاری توسط شرکت های بین المللی اداره می شد.
  • صنعتی استراتژیک و مهم که در زمره صنایع اولویت دار و منتخب در بخش تولید و تجارت نیز به شمار می رود.
  • به طورکلی به دلیل وابستگی شدید لایه مدیریتی خودروسازان بزرگ به ساختار دولتی، بخش بزرگی از بدنه مدیریتی با تغییر دولت ها، تغییر می کند و لذا عمده سیاست های اعمالی در این صنعت، عمر چهار یا حداکثر هشت ساله دارند.
  • با این کار، چون شرایط کلان سیاسی و اقتصادی ایران، ملتهب شد اثر آن بر بازار خودرو هم نشان داده شد.

همان طور که از قبل نیز پیش بینی می شد، عملا بانک ها به دلیل رشد تورم و کاهش سپرده های سرمایه گذاری و عدم امکان اصلاح ساختار ترازنامه ای، در شرایط فعلی محیط کسب و کار قادر به تامین کامل سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی نخواهند بود. در ثبت نام های انجام شده در سامانه یکپارچه خودرو بر اساس شرایط فعلی صرفا ۳ گروه از مردم می توانند خودروی خود را از کارخانه «البته آن هم بر اساس نوبت و قرعه کشی» خریداری کنند. در حالی که به جرات می توان گفت بیش از ۸۰ درصد خریداران واقعی خودرو، در بین این سه دسته افراد قرار نمی گیرند.

فضای امنیتی در برخی شهرها؛ در سالگرد مرگ مهسا امینی چه خبر بود؟

صنعت خودرو به دلیل ارتباط با بیش از 60 صنعت دیگر، به «صنعت صنایع یا لکوموتیو صنایع» مشهور است. آیین نامه اجرائی این ماده ظرف سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری اتاق ها و انجمن های تخصصی تولیدی ذیربط تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد. طبق طرح تصویب شده، در صورت کافی نبودن تعداد خودرو یا موتورسیکلت برای اسقاط و اختلال در روند تولید یا عرضه، با تشخیص وزارت صمت، تولیدکنندگان و واردکنندگان می توانند با پرداخت یک درصد قیمت خودرو یا موتورسیکلت تولیدی یا وارداتی به صندوق ملی محیط زیست، مجوز شماره گذاری دریافت کنند. منابع حاصل صرف پرداخت تسهیلات بانکی یا کمک های بلاعوض به متقاضیان اسقاط خودرو یا موتورسیکلت فرسوده خواهد شد. در تبصره شش این لایحه دو فوریتی برای تسهیل واردات خودروهای کارکرده سازوکاری دیده شده است.

واکنش وزارت علوم به جلسه دفاع پایان نامه یک دانشجوی بی حجاب دانشگاه تهران

در سال 2021، 16 خودروساز اروپایی (شامل 4 خودرو از 10 شرکت برتر از نظر سهم بازار) نزدیک به نیم میلیون دستگاه از کل فروش 1.67 میلیونی بازار روسیه را در اختیار داشتند و این کشور را به هشتمین بازار بزرگ واردات خودرو در جهان از نظر حجم فروش تبدیل کردند. بر این اساس، در صورت موجود نبودن خودرو یا موتورسیکلت برای اسقاط و اختلال در روند تولید یا عرضه، با تشخیص وزارت صمت،  تولیدکنندگان و واردکنندگان می توانند با پرداخت یک درصد قیمت خودرو یا موتورسیکلت تولیدی یا وارداتی به صندوق ملی محیط زیست، مجوز شمار ه گذاری را دریافت نمایند. منابع حاصل صرف پرداخت تسهیلات بانکی یا کمک های بلاعوض به متقاضیان اسقاط خودرو یا موتورسیکلت فرسوده خواهد شد. با نوسانات ارز، روند طبیعی واردات این مواد اولیه نیز دچار افت وخیز و تلاطم خواهد شد.

البته در همین زمان، چینی ها فرصت را مغتنم شمردند و راه صدساله امریکایی ها و اروپایی ها برای ورود به بازار ایران را یک شبه طی کردند. به گونه ای که چند قرارداد منعقد کردند و این روند را تا دهه ۹۰ نیز ادامه دادند و توانستند سفره ای پر از محصولات متنوع چینی برای بازار ایران تدارک ببینند. زیرا این زمان چیزی از فشار جنگ کم نداشت و صنعت خودرو روزهای سختی را به خود دید. این تنوع در تولید تا جایی پیش رفت که در دهه ۹۰ و درست ۲۰ سال پس از ورود این دو مدل خودرو به کشور، همچنان بر سایر تولیدات خودرویی اما با کاهش کیفیت می تازند. با وجود تلاش بسیاری از دولت ها در راستای توسعه حمل و نقل عمومی، خودروهای شخصی کماکان از محبوب ترین وسایل حمل و نقل به شمار می روند.